Titel: Kruistocht in spijkerbroek
Onderwerp:
Schooltype: basisonderwijs
Groep(en): 6-7-8
Vakgebied(en): wereldoriëntatie, geschiedenis
Uitvoering door: tweetallen
Tijdsinvestering: U kunt de webkwestie op verschillende manieren inzetten. Zo kunt u er voor kiezen om de kinderen elke week een opdracht te laten maken tijdens het zelfstandig werken. Maar u kunt er ook voor kiezen om de hele webkwestie in een week te doen. Hierin bent u geheel vrij. Hieronder staat een geschatte tijdsinvestering:
Opdracht 1: 30 min
Opdracht 2: 45 min
Opdracht 3: 45 min
Opdracht 4: 30 min
Opbrengst:
Extra benodigde materialen:
Atlas.
Kaart uit het boek "Kruistocht in Spijkerbroek".
Materiaal voor mindmap.
Boek: Van nul tot nu door Thom Roep(schrijver) en Co Loerakker(tekenaar)
Papier voor de mindmap
Ruimte op de computer om de afsluitende brief van opdracht 4 op te slaan.
Bronnen
Word
Potlood
Webquestmakers:
Evelien Walta
Monique Blei
Trea van Beek
Debora Palland
Marjolein Hessels
Als u op- of aanmerkingen op deze WebQuest?
Zijn er links die niet werken?
Geef het even door. Dat kunt u onderaan deze pagina doen bij "comments"
Gebruikt u deze webquest/webkwestie bij een (onderdeel van) een lesmethode?
Geef het even door (klik hier). Wij voegen deze informatie toe aan de leerkrachtenpagina.
Concrete lesdoelen:
Taak 1: De leerlingen leren, door het maken van een mindmap, wat een kruistocht is en waar deze heen gingen.
Taak 2: De leerlingen leren met behulp van de atlas en een kaart, plaatsen op te zoeken en een route uit te stippelen.
Taak 3: De leerlingen leren Informatie over de pest te sorteren, zodat de belangrijkste informatie naar voren komt.
Taak 4: De leerlingen leren de verworven informatie samen te vatten in een antwoordmail.
De vaardigheden:
De leerlingen kunnen omgaan met een webkwestie.
De leerlingen leren bij deze opdracht gebruik te maken van Internet.
De leerlingen leren een mindmap te maken
Werkvormen:
In tweetallen achter de computer de opdrachten maken
Mindmap maken
Rol van de leerkracht:
Zorg ervoor dat u zich van te voren georiënteerd heeft op de webkwestie.
Maak eventueel ook al zelf de vragen, zodat u weet waar de leerlingen eventueel tegenaan kunnen lopen.
Zorg ervoor dat u rondloopt als de leerlingen de webkwestie maken, zodat u eventuele vragen kunt beantwoorden.
Dit voorkomt eventuele onrust en onzekerheid bij de kinderen.
Kerndoel 1
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal.
Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven met behulp van een mindmap
Kerndoel 4
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's, tabellen en digitale bronnen.
Beeldmateriaal en achtergrondinformatie op cd-roms, dvd of internet
Instructieve teksten, bijvoorbeeld recepten, gebruiksaanwijzingen, uitleg bij opdrachten
Kerndoel 6
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten,
en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.
Kerndoel 9
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
Kerndoel 34
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
Voeding
Ziektes
Kerndoel 50
De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland,
Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld
Kerndoel 51
De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
Informatie over heden en verleden.
Historische bronnen.
Kerndoel 52
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer.
Tijd van steden en staten (kruistochten)
Zijn er links die niet werken, geef het dan even door. Klik hier.