Kruistocht in spijkerbroek

webkwestie - webquest

Leerkracht

Titel: Kruistocht in spijkerbroek

Onderwerp:

Schooltype: basisonderwijs

Groep(en): 6-7-8

Vakgebied(en): wereldoriëntatie, geschiedenis

Uitvoering door: tweetallen

Tijdsinvestering: U kunt de webkwestie op verschillende manieren inzetten. Zo kunt u er voor kiezen om de kinderen elke week een opdracht te laten maken tijdens het zelfstandig werken. Maar u kunt er ook voor kiezen om de hele webkwestie in een week te doen. Hierin bent u geheel vrij. Hieronder staat een geschatte tijdsinvestering:

    • Opdracht 1: 30 min

    • Opdracht 2: 45 min

    • Opdracht 3: 45 min

    • Opdracht 4: 30 min

Opbrengst:

Extra benodigde materialen:

    • Atlas.

    • Kaart uit het boek "Kruistocht in Spijkerbroek".

    • Materiaal voor mindmap.

    • Boek: Van nul tot nu door Thom Roep(schrijver) en Co Loerakker(tekenaar)

    • Papier voor de mindmap

    • Ruimte op de computer om de afsluitende brief van opdracht 4 op te slaan.

    • Bronnen

    • Word

    • Potlood

Webquestmakers:

    • Evelien Walta

    • Monique Blei

    • Trea van Beek

    • Debora Palland

    • Marjolein Hessels

Als u op- of aanmerkingen op deze WebQuest?

Zijn er links die niet werken?

Geef het even door. Dat kunt u onderaan deze pagina doen bij "comments"

Gebruikt u deze webquest/webkwestie bij een (onderdeel van) een lesmethode?

Geef het even door (klik hier). Wij voegen deze informatie toe aan de leerkrachtenpagina.

Concrete lesdoelen:

    • Taak 1: De leerlingen leren, door het maken van een mindmap, wat een kruistocht is en waar deze heen gingen.

    • Taak 2: De leerlingen leren met behulp van de atlas en een kaart, plaatsen op te zoeken en een route uit te stippelen.

    • Taak 3: De leerlingen leren Informatie over de pest te sorteren, zodat de belangrijkste informatie naar voren komt.

    • Taak 4: De leerlingen leren de verworven informatie samen te vatten in een antwoordmail.

De vaardigheden:

    • De leerlingen kunnen omgaan met een webkwestie.

    • De leerlingen leren bij deze opdracht gebruik te maken van Internet.

    • De leerlingen leren een mindmap te maken

Werkvormen:

    • In tweetallen achter de computer de opdrachten maken

    • Mindmap maken

Rol van de leerkracht:

    • Zorg ervoor dat u zich van te voren georiënteerd heeft op de webkwestie.

    • Maak eventueel ook al zelf de vragen, zodat u weet waar de leerlingen eventueel tegenaan kunnen lopen.

    • Zorg ervoor dat u rondloopt als de leerlingen de webkwestie maken, zodat u eventuele vragen kunt beantwoorden.

    • Dit voorkomt eventuele onrust en onzekerheid bij de kinderen.

Kerndoel 1

    • De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal.

    • Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven met behulp van een mindmap

Kerndoel 4

    • De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's, tabellen en digitale bronnen.

    • Beeldmateriaal en achtergrondinformatie op cd-roms, dvd of internet

    • Instructieve teksten, bijvoorbeeld recepten, gebruiksaanwijzingen, uitleg bij opdrachten

Kerndoel 6

    • De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten,

    • en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.

Kerndoel 9

    • De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.

Kerndoel 34

    • De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

    • Voeding

    • Ziektes

Kerndoel 50

    • De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland,

    • Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld

Kerndoel 51

    • De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.

    • Informatie over heden en verleden.

    • Historische bronnen.

Kerndoel 52

    • De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer.

    • Tijd van steden en staten (kruistochten)

Meer informatie

Zijn er links die niet werken, geef het dan even door. Klik hier.